sobota, 10 stycznia 2015

KULTOWE CENTRA HANDLOWE - BRACIA JABŁKOWSCY


Historia rodziny Jabłkowskich przypomina te amerykańskie, układające życiorysy w formę „od pucybuta do milionera” niczym biografie Henry'ego Forda czy Tomasza Baty. Dzisiaj wywołuje sentyment i niemały żal za zaprzepaszczoną przez wydarzenia wojny szansą na dalszy rozwój wyjątkowego Domu Towarowego Jabłkowskich –
magazynu zadowolonych klientów. Po kilkudziesięciu latach Bracia odzyskali drogą sądową prawa do budynku i rozpoczęli proces przywracania firmie świetności.



Mimo że jej nazwa sugeruje coś innego, firma została założona przez siostrę Jabłkowską, Anielę, która w 1884 rozpoczęła działalność przy ulicy Widok 6. Stowarzyszenie Braci Jabłkowskich to jednak więcej niż zwykła firma. Po przybyciu do Warszawy Józef senior, szlachcic i ziemianin szuka sposobu na postawienie rodziny na nogi. Najstarszy syn w Boże Narodzenie 1883 roku przedstawia projekt założenia Stowarzyszenia, na którego konto każde z dziesięciorga rodzeństwa  miało wpłacać ustaloną kwotę pieniędzy i w razie potrzeby korzystać ze zgromadzonych środków.
W drugiej połowie XIX wieku sklep prowadzony przez kobietę był „dziwolągiem” Warszawskiej ulicy, jak pisze w swojej książce "Sześć pięter luksusu" Cezary Łazarewicz. Początkowo Aniela miała kształcić się jedynie w  rejonach wiedzy odpowiednich kobietom jak literatura i sztuka, tym bardziej zaskakująca była decyzja o podjęciu przez nią mało wówczas chwalebnego zajęcia handlowca. Profesja Anieli prawdopodobnie doprowadziła do zerwania zaręczyn, tak bardzo niesławny był wówczas zawód handlowca.

środa, 7 stycznia 2015

BEST BY MHSHOWROOM: WO/MAN 2014.15

Sezon jesienno - zimowy powoli zostawiamy za nami. Czas zatem na naszą stała rubrykę - subiektywne podsumowanie tematu, który szczególnie przypadł nam do gustu. Nie jest to nowość, tego typu sylwetki dość często można odnaleźć na swiatowych wybiegach. Ten sezon jest jednak tak różnorodny, że z przyjemnością oddaliśmy się weryfikacji męskiego stylu w damskich sylwetkach. Poza tym subiektywnie to subiektywnie.
W naszym zestawieniu dominują stonowane barwy, ziemiste kolory, które subtelnie ze sobą współgrają. Oczywiście pojawia sie także czerń. Desenie takie jak kraty, prążki czy mikrowzory nie rywalizują ze sobą - raczej stanowią zgrany zespół z całością sylwetki. 

niedziela, 4 stycznia 2015

AESOP - NIEPOWTARZALNE BUTIKI

Założyciel australijskiej marki kosmetycznej Aesop, Dennis Paphitis, chcąc uniknąć powielenia schematu, w który wpadają inne ogólnoświatowe brandy, niemal do każdego otwarcia nowego sklepu zatrudnia innego projektanta. Dzięki temu udaje mu się zachować oryginalność i niepowtarzalność każdego z butików. Na sklepy aranżowane zostają miejsca z historią, czasem tak zaskakujące jak kiosk z prasą na Nowojorskim dworcu.

Z okazji otwarcia setnego sklepu Aesop, portal Deezeen.com wybrał spośród nich najlepsze dziesięć. Mimo ich różnorodności, można w nich dostrzec cechy wspólne: czytelność oferty uzyskana przez multiplikację, porządek i harmonię – podstawowe cechy dobrego VM-u produktów o małym rozmiarze, takich jak kosmetyki czy akcesoria.

Charakterystyczne brązowe butelki są pięknym produktem samym w sobie. Wyglądają efektownie stojąc po prostu w równych rzędach. Wyglądają trochę staromodnie, więc niejednokrotnie projektanci zdecydowali się na połączenie ich z drewnem i cegłą, niekiedy z kolei wręcz przeciwnie – z zimnym betonem i szkłem. Poniżej przedstawiamy Aesop Top Ten.

poniedziałek, 22 grudnia 2014

FALL 2014.15 WYBRANE AKCESORIA

Akcesoria to często te elementy, które w stylizacji odgrywają pierwszoplanowe role. Mogą świetnie nawiązywać do tego, co aktualnie mamy na sobie bądź stanowic mocny, ciekawy kontrast. W tym sezonie nie zabraknie wyraźnych, zdecydowanych wzorów, zdobień czy form.



wtorek, 16 grudnia 2014

KULTOWE CENTRA HANDLOWE - HARRODS


Charles Henry Harrod założył swoją małą pasmanterię w 1834 roku w wieku 25 lat na południe od Tamizy. Firma kilkukrotnie zmieniała siedzibę i współwłaścicieli, by w 1949 roku odnaleźć finalną lokalizację w dzielnicy Brompton. Dzięki energicznemu zarządzaniu działalnością przez syna założyciela, Charlesa Digby'ego Harroda,  w 1880 roku firma zatrudniała już stu pracowników.

Dobrą passę miał przerwać pożar, do którego doszło w grudniu 1883 roku. Jednak mimo doszczętnie spalonego budynku Charles Harrod dołożył starań, by doszło do zrealizowania wszystkich świątecznych zamówień, co przyniosło mu rekordowy dochód, pozwoliło ponownie stanąć na nogi i odbudować siedzibę na większą skalę.

środa, 3 grudnia 2014

ŚWIĄTECZNE INSPIRACJE

Światełka, bombki, choinki, złoto, czerwienie, zielenie, biel - szaleństwo zbliżających się świąt ogarneło nas na dobre. W centrach handlowych i na ulicach dekoracje świąteczne nie pozostawiają złudzeń - to już za moment wszyscy usiądą przy udekorowanym pięknie stole i być może złapią na moment oddech. Dla tych, którzy jeszcze szukają inspiracji, aby udekorować okno wystawowe (na ostatnią chwilę...)  lub myślą o domowych kątach załączamy kilka propozycji, które są w zasięgu ręki, dostępne od zaraz, na tzw. "wczoraj"... 


wtorek, 18 listopada 2014

Z SERII POROZMAWIAJMY O WITRYNACH...

"Porozmawiajmy o witrynach..." to cykl, w którym pokazywać będziemy witryny sklepowe z różnych stron świata  - witryny wielkich domów handlowych, luksusowych marek ale i firm z niższych "półek cenowych". Interesuje nas pomysł, estetyka, a przede wszystkim końcowy efekt. Chcemy pokazać jak wielotorowe potrafi być projektowanie witryn sklepowych a także z jak wielu źródeł projektanci czerpią inspiracje. 

Lea's, Wietnam. PhamQuangDuc Architecture Interior


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...