wtorek, 16 grudnia 2014

KULTOWE CENTRA HANDLOWE - HARRODS


Charles Henry Harrod założył swoją małą pasmanterię w 1834 roku w wieku 25 lat na południe od Tamizy. Firma kilkukrotnie zmieniała siedzibę i współwłaścicieli, by w 1949 roku odnaleźć finalną lokalizację w dzielnicy Brompton. Dzięki energicznemu zarządzaniu działalnością przez syna założyciela, Charlesa Digby'ego Harroda,  w 1880 roku firma zatrudniała już stu pracowników.

Dobrą passę miał przerwać pożar, do którego doszło w grudniu 1883 roku. Jednak mimo doszczętnie spalonego budynku Charles Harrod dołożył starań, by doszło do zrealizowania wszystkich świątecznych zamówień, co przyniosło mu rekordowy dochód, pozwoliło ponownie stanąć na nogi i odbudować siedzibę na większą skalę.





16 listopada 1898 roku Harrods wprowadził do sklepu pierwsze ruchome schody.  Na ich szczycie, po przeżyciu tego wyjątkowego doświadczenia zszokowanym klientom oferowano szklaneczkę brandy "
Na początku dwudziestego wieku, mimo ogromnej popularności Harrodsa, klienci z najwyższych klas omijali go szerokim łukiem w środy, ponieważ były to dni sprzedaży tanich biletów do londyńskich teatrów. Chcąc uniknąć obcowania z przyjeżdżającymi z tej okazji mieszkańcami okolicznych wiosek, którzy chętnie odwiedzali luksusowy sklep, bogatsi Londyńczycy wybierali na wizyty raczej pozostałe dni tygodnia.


Obecnie Harrods to blisko 330 sklepów oferujących niezwykle szeroki zakres usług i żywy dowód na kosmopolityczność stolicy Anglii. Na dwudziestu tysiącach metrów kwadratowych jest zatrudniony personel składający się z ponad pięciu tysięcy osób z około pięćdziesięciu krajów. Centrum handlowe skupia największą ilość zagranicznych klientów, wśród których najczęściej powtarzającą się nacją są Chińczycy. Co ciekawe, ci klienci spędzają na terenie sklepu trzy razy więcej czasu niż goście innych narodowości.




Kontrowersje budziło wprowadzenie przez zarząd Harrodsa dress code'u, ściśle wykluczającego możliwość wchodzenia na teren sklepu w ubraniach odsłaniających pachy i gołe nogi. Decyzja ta była odpowiedzią na zalewające sklep grupy turystów zachęconych pięknymi witrynami sklepowymi, lecz nie zamierzającymi dokonać żadnego zakupu. Mimo zaostrzeń, wciąż można spotkać na terenie sklepu turystów pochłaniających na ławkach własne kanapki, mimo słynnego Food Department obfitującego w najwyższej jakości produkty oraz 35 restauracji.


Witryny Harrodsa to jedne z najbardziej spektakularnych na świecie. Ze względu na ogromny budżet, realizowane są z niezwykłym rozmachem przez zespół projektantów i wykonawców. Są niezwykle przemyślane, często nawiązują do aktualnych wydarzeń w kinie lub literaturze.





# EP

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...