Charles Henry Harrod założył swoją małą pasmanterię w 1834 roku w wieku 25 lat na południe od Tamizy. Firma kilkukrotnie zmieniała siedzibę i współwłaścicieli, by w 1949 roku odnaleźć finalną lokalizację w dzielnicy Brompton. Dzięki energicznemu zarządzaniu działalnością przez syna założyciela, Charlesa Digby'ego Harroda, w 1880 roku firma zatrudniała już stu pracowników.
Dobrą
passę miał przerwać pożar, do którego doszło w grudniu 1883 roku. Jednak mimo
doszczętnie spalonego budynku Charles Harrod dołożył starań, by doszło do
zrealizowania wszystkich świątecznych zamówień, co przyniosło mu rekordowy
dochód, pozwoliło ponownie stanąć na nogi i odbudować siedzibę na większą skalę.
16
listopada 1898 roku Harrods wprowadził do sklepu pierwsze ruchome schody. Na ich szczycie, po przeżyciu tego wyjątkowego doświadczenia zszokowanym klientom oferowano szklaneczkę brandy "
Na
początku dwudziestego wieku, mimo ogromnej popularności Harrodsa, klienci z
najwyższych klas omijali go szerokim łukiem w środy, ponieważ były to dni
sprzedaży tanich biletów do londyńskich teatrów. Chcąc uniknąć obcowania z
przyjeżdżającymi z tej okazji mieszkańcami okolicznych wiosek, którzy chętnie
odwiedzali luksusowy sklep, bogatsi Londyńczycy wybierali na wizyty raczej
pozostałe dni tygodnia.
Obecnie
Harrods to blisko 330 sklepów oferujących niezwykle szeroki zakres usług i żywy
dowód na kosmopolityczność stolicy Anglii. Na dwudziestu tysiącach metrów kwadratowych
jest zatrudniony personel składający się z ponad pięciu tysięcy osób z około
pięćdziesięciu krajów. Centrum handlowe skupia największą ilość zagranicznych
klientów, wśród których najczęściej powtarzającą się nacją są Chińczycy. Co
ciekawe, ci klienci spędzają na terenie sklepu trzy razy więcej czasu niż
goście innych narodowości.
Kontrowersje
budziło wprowadzenie przez zarząd Harrodsa dress code'u, ściśle
wykluczającego możliwość wchodzenia na teren sklepu w ubraniach odsłaniających
pachy i gołe nogi. Decyzja ta była odpowiedzią na zalewające sklep grupy
turystów zachęconych pięknymi witrynami sklepowymi, lecz nie zamierzającymi
dokonać żadnego zakupu. Mimo zaostrzeń, wciąż można spotkać na terenie sklepu
turystów pochłaniających na ławkach własne kanapki, mimo słynnego Food
Department obfitującego w najwyższej jakości produkty oraz 35 restauracji.
Witryny
Harrodsa to jedne z najbardziej spektakularnych na świecie. Ze względu na
ogromny budżet, realizowane są z niezwykłym rozmachem przez zespół projektantów
i wykonawców. Są niezwykle przemyślane, często nawiązują do aktualnych wydarzeń
w kinie lub literaturze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz