Dzisiaj zapraszamy na spotkanie z niemieckim artystą i scenografem - Eno Henze. Kluczem do zrozumienia jego sztuki tworzonej przez
jest spojrzenie na relację człowieka i maszyny jako współpracę dwóch
dopełniających się jednostek, która może zaowocować efektami zupełnie
niemożliwymi do osiągnięcia bez „tego drugiego”.
Mieszkający w Berlinie artysta w swojej pracy wykorzystuje
zarówno tradycyjne jak i najnowsze techniki. Forma nie wydaje się być dla niego
żadnym ograniczeniem, a wyzwaniem. Swoje rysunki tworzone wspólnie z
komputerem-maszyną wykorzystuje jako tapety, obrazy i scenografie teatralne. Niezamknięte
serie dzieł Ambushes, The Human Factor czy Neue Himmel są wypadkową refleksji nad
relacją sztuki, człowieka i techniki.
Procesy powstawania poszczególnych twórczych poszukiwań
Niemca nie są jednakowe. Czasami jest to „tylko” wykonanie zdjęcia i
pozostawienie całej reszty przypadkowi, czyli zastanemu oświetleniu, ustawieniu
soczewki aparatu, drukarki, a w końcu ludzkiemu oku. Tak jest w przypadku serii
zdjęć Neue Himmel, w której Eno Henze
przedstawia gradienty nieba uchwycone o różnych porach dnia.
Serie Ambushes, Black Suns oraz The Human Factor są obrazem uzupełniania się niemyślącej, lecz
bliskiej doskonałości maszyny oraz myślącego, lecz (prawdopodobnie) niezdolnego
do uchwycenia doskonałości człowieka. Hipnotyzujące plątaniny linii
przypominające tkaniny, dym, lub też zupełną abstrakcję są wizualizacją
skomplikowanej relacji między naturą a sztuczną inteligencją. W zależności od
interpretacji obrazy te mogą być bowiem czymś należącym jedynie do świata
technicznego, lub właśnie przedstawieniem natury mikro- lub makroskali.
enohenze.de
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz