Kontrast łączy się także z dominantą kompozycyjną, czyli elementem wyróżniającym się na tle innych kolorem, wielkością lub kształtem. Wokół takiej części składowej kompozycji często umieszcza się parzystą liczbę elementów tak, by razem ich liczba w całej kompozycji była nieparzysta – taka ilość jest ponoć łatwiejsza do przyswojenia przez ludzki mózg.
Geometria jest aspektem przenikającym wszystkie kompozycje, począwszy od wspomnianego, poszukiwanego od starożytności złotego środka. Geometria organizuje bowiem to, co widzimy w przyjazną dla oka harmonię. Zamyka elementy w czytelne klamry, nadaje im jakiś ukryty porządek. Takie kompozycje są chyba najbardziej hipnotyzujące.
Ruch i dynamika były wykorzystywane w okresie baroku przez kontrreformację jako narzędzie czysto propagandowe. Zastygnięte w powyginanych pozach rzeźby miały zachwycać wiernych, przyciągać spojrzenie i pozostawać w pamięci. Nie jest tajemnicą, że to właśnie ruch najbardziej przyciąga wzrok – na tej zasadzie opiera się całe kino. Wprawiając więc nieruchome obiekty w ruch, fotografowanie ich w trakcie poruszania się niewiarygodnie wzmaga ich siłę oddziaływania. Tę naukę wzięli do siebie fotografowie sesji packshotowych, z zamiłowaniem wprawiających produkty w ruch, co daje dość spektakularne efekty.
#EP
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz