sobota, 6 sierpnia 2011

VISUAL MERCHANDISING - krótko, zwięźle i na temat...

HOLT RENFREW, FOT. J.DOIRON




















Visual Merchandising (VM) to najprościej komunikacja produktu w miejscu sprzedaży. Dobrze przygotowany zachęca, pokazuje, informuje, edukuje, komunikuje, kusi, „pozytywnie manipuluje”, etc. Jest jak osobisty wizerunek, który w kilka sekund sprawia, że ludzie wyrabiają sobie o nas pierwsze opinie. Ten wizerunek to wizytówka firmy, to kreowanie indywidualnej, charakterystycznej dla danej marki aranżacji wnętrz oraz zaskakujący sposób zagospodarowania sklepu i witryn.
Jest procesem złożonym i błędem jest sprowadzanie go do roli prostej czynności ułożenia towaru w sklepie. Bo sam VM zaczyna się już w momencie, w którym pojawia się pomysł na stworzenie sklepu.


CHRISTIES, FOT. M.PACANA


Najważniejsze elementy, o których musimy pomyśleć, to:
  • charakter produktu – rodzaj, styl, komplementarność, etc. 
  • miejsce, które mamy do dyspozycji - lokalizację, wielkość sklepu, układ przestrzeni,
  • klient – kim jest, co lubi, czego będzie unikał (cała psychologia klienta),
  • funkcjonalność miejsca – układ mebli, który pozwoli klientom na swobodne i przyjemne odkrywanie oferty,
  • atmosfera wnętrza – muzyka, odpowiedni zapach, właściwe oświetlenie, barwy i elementy dekoracyjne - próba nadania miejscu właściwej tożsamości, która jest dzisiaj niezbędna,
  • kolorystyka i materiały - dobranie takich kolorów i takich materiałów, które współgrają z estetyką marki, nie przeszkadzają, nie odwracają uwagi,
  • oświetlenie - rodzaj, mobilność - ważną kwestią jest czy mamy sklep przyuliczny czy w centrum handlowym, 
  • sposób prezentacji oferty – logiczny, konsekwentny, przejrzysty, czytelny, miły dla oka,
  • ciekawe, zaskakujące elementy dekoracyjne, które odgrywają ogromną rolę w przyciąganiu uwagi, intrygowaniu,
  • pomysły na aranżacje witryny sklepowej – to ona jest tą magiczną różdżką, która wciąga (a raczej powinna wciągać) do sklepu zachwyconych klientów,
  • właściwe materiały graficzne - atrakcyjne, aktualne, adekwatne do kalendarza,
  • odpowiedni personel - jest także wizytówką sklepu ale stanowi także ważny "element" visual merchandisingu,
  • tendencje w aranżacji wnętrz – zarówno tych komercyjnych jak i tych domowych,
  • oczywiście budżet – ale nie zawsze duże pieniądze są jednoznaczne z fantastyczną realizacją. Nie bez znaczenia jest osobowość samego Visual Merchandisera, jego zaangażowanie, kreatywność, poczucie estetyki, chęć poszukiwania nowych rozwiązań, ciągła pogoń za rozwijaniem siebie i swoich umiejętności.  


    GDZIEŚ W PARYŻU... FOT. M.HARŁACZ
                        
         

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...