poniedziałek, 30 listopada 2015

KULTOWE CENTRA HANDLOWE - GALLERIA VITTORIO EMANUELE II


W tym odcinku z cyklu o kultowych galeriach handlowych po raz pierwszy zawitamy do Włoch, a konkretnie na północ tego kraju, gdzie w Mediolanie, tuż obok katedry Duomo, mieści się wyjątkowe pod wieloma względami miejsce. Mowa o zadaszonej, bogato zdobionej arkadami i piękną kopułą Galerii Vittorio Emanuele, która jest fascynującym świadectwem swoich czasów. Stanowi bowiem istotną część historii swojego kraju, architektury oraz... visual merchandisingu.


Galeria powstała w II połowie XIX wieku, na cześć pierwszego króla Zjednoczonych Włoch, Wiktora Emanuela II. Plany powstania zadaszonej galerii istniały już wcześniej, lecz ciężko było uzyskać zgodę na tak ogromne przedsięwzięcie. Nowością technologiczną w architekturze w tamtym czasie były ogromne konstrukcje z żelaza. Wykorzystywano je przede wszystkim do budowania kopuł, były to jednak bardzo kosztowne projekty. Decydując się na zadedykowanie Galerii Wiktorowi Emanuelowi, twórcy pomogli sobie w utorowaniu drogi ku uzyskaniu zezwoleń oraz funduszy.


Na głównego architekta został powołany Giuseppe Mengoni, dla którego Galleria okazała się być dziełem życia. Niestety nie doczekał jej inauguracji, ginąc w tragicznym wypadku 30 grudnia 1877 w kilka dni przed otwarciem dla publiki. Mengoni spadł z dachu Gallerii podczas kontroli kopuły.
  

Projekt Mengoniego utrzymany jest w duchu neorenesansu. Galleria zbudowana na planie krzyża łączy dłuższym ramieniem Piazza del Duomo z Piazza della Scala, dwa najważniejsze punkty na mapie Mediolanu. Zadaszenie pozwala przechodniom na spokojne oglądanie witryn sklepowych, robienie zakupów oraz przebywanie w ogródkach kawiarni i restauracji bez narażenie się na deszcz czy nadmierny upał.


Niestety w trakcie II wojny światowej Galleria ucierpiała w dużym stopniu od bombardowań. Została jednak odbudowana z całkowitą wiernością oryginałowi i dziś możemy ją podziwiać praktycznie w tej samej formie. Mediolańska Galleria jest o tyle wyjątkowym centrum handlowym, że jest to de facto po prostu ulica i jest dobrem publicznym. W związku z tym nie mamy tu godzin otwarcia – po jej złotych mozaikach możemy przejść o dowolnej porze dnia i nocy. O ile oczywiście będzie możliwe przedarcie się przez tłum turystów i mieszkańców – Galleria jest bowiem nazywana „salonem” Mediolanu.



Galleria jest kwintesencją miasta, które jest bodaj najbardziej rozwiniętym i najbogatszym w całym kraju. Każdemu z przechodniów oferuje poczucie luksusu i odprężenie. Od początku istnienia skupiała sklepy oferujące produkty najwyższej jakości, w tym ręcznie robione skórzane walizki braci Prada, którzy właśnie tam otworzyli swój pierwszy salon w 1919 roku. Był to punkt skupiający najbardziej wymagających klientów wywodzących się z arystokracji lub wyższych sfer. 




Z racji swojego długoletniego stażu i mocnej eksploatacji miejsca przez tysiące ludzi, Galleria Vittorio Emanuele wymaga ciągłego nadzoru konserwatorów i wielu działań restauratorskich. W jednym z nich uczestniczyła marka Versace przed otwarciem swojego salonu w samym centrum galerii, vis-a-vis salonu Prady.  Z okazji inauguracji nowego sklepu Versace wprowadziło na rynek okolicznościową linię torebek nawiązujących do fryz i kolumn.






Na koniec zapraszamy na spacer po Gallerii:  



#EP



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...